آموزش سیسکو و کلا دوره های آموزشی شرکت سیسکو، معمولا به راه اندازی شبکه های کامپیوتری در بستر سخت افزاری می پردازند. طراحی شماتیک و ساختاربندی فیزیکی شبکه و تنظیم و راه اندازی و نگهداری روترها و سوئیچ های سیسکو از مباحث مهم این دوره های آموزشی هستند. اولین کورس دوره های سیسکو و در حقیقت دروازه ورودی آن ، CCNA نام دارد ، پس از گذراندن این دوره می توانید دوره های حرفه ای تر سیسکو به نام CCNP را بگذرانید و حرفه ای ترین و بالاترین سطح مدارک سیسکو CCIE نام دارد 

آموزش سیسکو و کلا دوره های آموزشی شرکت سیسکو، معمولا به راه اندازی شبکه های کامپیوتری در بستر سخت افزاری می پردازند. طراحی شماتیک و ساختاربندی فیزیکی شبکه و تنظیم و راه اندازی و نگهداری روترها و سوئیچ های سیسکو از مباحث مهم این دوره های آموزشی هستند.

در حال حاضر بازار کار بسیار خوبی برای متخصصینی که به مباحث سیسکو آشنایی یا تسلط دارند در ایران و کل دنیا وجود دارد. بر طبق آمارهای جهانی در سالهای اخیررشته های سیسکو و مایکروسافت و کلا شبکه رتبه نخست را در مشاغل پر درآمد داشته اند. در ایران نیز به دلیل محدود بودن متخصصین سیسکو ، این رشته ومهارت ، مورد علاقه اکثر دانشجویانی که فارغ التحصیل شده اند یا در شرف فارغ التحصیلی هستند و دغدغه پیدا کردن شغل مناسب دارند قرار گرفته است. تقریبا اکثر کسانی که این دوره ها را حداقل تا پایان CCNP گذرانده اند جذب مشاغل و شرکتهای بزرگ و رو به رشد می شوند.

اولین کورس دوره های سیسکو و در حقیقت دروازه ورودی آن CCNA نام دارد ، پس از گذراندن این دوره می توانید دوره های حرفه ای تر سیسکو به نام CCNP را بگذرانید که شامل سه کورس به نام های Route ، Switch ، Tshoot و است. حرفه ای ترین و بالاترین سطح مدارک سیسکو CCIE نام دارد که در ایران کمتر از ۱۰۰ نفر به این مدرک دست یافته اند 

شرکت CISCO سه سطح از مدارک را جهت متخصصین IT در نظر گرفته (آشنائی (Associate)، متخصص (professional)، سطح مهارت عالی (Expert)) که دارای ابعاد متفاوتی برای بر آوردن نیاز و تقاضای افراد مختلف است. سطوح مختلف و متنوعی در مدارک CISCO موجود است. اخذ مدرک از CISCO بسیار ارزشمند است و ارزش و اعتبار والائی برای متخصصین شبکه، مدیران آن ها و شرکت هایی که این متخصصان را استخدام نموده اند، دارند



            CCNA                                                                                         




دوره های سیسکو در 5  سطح و در 8 گرایش تدرس میشود 



                                



    






گرایشهای سیسکو




Switch & Route


این مدرک در رابطه با مهارت فنی در نصب و تنظیمات و راه بری شبکه های LAN و WAN و نیز ارتباطات شبکه توسط سیستم شماره گیری تلفن برای شبکه های از جمله EIGRP, Serial, Frame Relay, IP RIP, VLANs, , Ethernet, Access List می باشد.

اطلاعات اولیه و بنیادی که شما به هنگام آماده شدن و مطالعه جهت امتحان CCNA بدست می آورید اولین قدم در راه ورود به بازار حرفه ای شبکه است.مدرک CCNA مهارت و توانائی اولیه و مقدماتی فرد را در کار شبکه تأیید می کند .


Security


 در شاخه امنیت نمایانگر دانش و مهارت مقدماتی فردجهت امن سازی شبکه های مبتنی بر سیسکو می باشد.با اخذ مدرک Security، متخصص شبکه قابلیت لازم جهت طراحی زیر ساخت امن، تشخیص تهدیدات و آسیب پذیریها و  رفع آنها را کسب می نماید. بخش عمده این دوره بر روی فناوریهای اصلی مرتبط با امن سازی، نصب و عیب یابی و مانیتورینگ شبکه در راستای حفظ تمامیت، محرمانگی و قابل دسترس بودن اطلاعات و تجهیزات و کارآمدی تکنولوژیهای سیسکو در این زمینه تمرکز دارد.


Wireless


در شاخه شبکه های بیسیم نمایانگر دانش و مهارت مقدماتی فرد جهت طراحی، راه اندازی و پشتیبانی ار شبکه های محلی بیسیم خصوصا شبکه های مجهز به تجهیزات سیسکو می باشد.با اخذ مدرک CCNA Wireless، متخصص شبکه، قابلیت لازم جهت پشتیبانی یک شبکه پایه بیسیم مبتنی بر Cisco WLAN در محیطهای کوچک و متوسط و بزرگ را خواهد داشت.این دوره شامل اطلاعات و فعالیتهای تمرینی در راستای پیکربندی، مونیتوینگ و عیب یابی اولیه شبکه های ذکر شده می باشد.


Voice


در شاخه Voice، نمایانگر دانش و مهارت مقدماتی فرد جهت مدیریت یک شبکه مبتنی بر Voice می باشد. مدرک  Voice تایید می نماید که فرد مهارت لازم به منظور اخذ جایگاه شغلی در این شاخه از فناوری از جمله مدیر فناوریهای Voice ، مهندس Voice و مدیریت Voice را دارا می باشد. این دوره بر مهارتهایی همچون تکنولوژیهای VoIP نظیر IP PBX، IP telephony، Hndset، کنترل تماس و راهکارهای Voicemail تمرکز دارد.

این مدرک به ارزیابی مهارت و دانش شما در ارتباط با  CUCM 8.0 می پردازد. از CUCM 8.0 در ارگان های بزرگ استفاده میشود. درآموزش CCNA Voice مهارت اصلی در پیاده سازی (CME(Call Manager Express و (CUE (Cisco Unity Express خواهد بود. از این ابزارها در شبکه های با مقیاس کوچک و متوسط جهت پیاده سازی تکنولوژی  Voice استفاده می شود. 



Service Provider



دوره نسخه ۱٫۰ Supporting Cisco Service Provider IP NGN، برای معرفی محیط عملیاتی ارائه دهنده سرویس شبکه، جهت پروسه ها، و ابزار و روشهای مدیریت و توانایی دانشجویان برای انجام وظایف و نقشهای اصلی شغلشان، به پرسنل سطح ورودی، طراحی شده است. این دوره همچنین برای کمک به آماده سازی دانشجویان برای آزمون گواهینامه CCNA: SP Operations در نظر گرفته شده است. Cisco Certified Network Associate در عملیات ارائه دهنده سرویس ( CCNA SP Operations )، دانش و مهارتهای پایه یک مهندس پشتیبان Tier I را در زمینه عیب یابی و رفع اشکال در کلاس حامل زیر ساختار هسته ایی نسل بعدی شبکه IP را مورد بررسی و تایید قرار می دهد.
پس از گذراندن این دوره، دانشجو قادر به انجام تمامی موارد زیر خواهد بود: - روشهای تکنولوژی NGN ارائه دهنده سرویس و اثرات آنها روی محیط های عملیاتی - توصیف انواع ابزارهای NMS قابل دسترس برای بازبینی شبکه ها و دستگاه های شبکه - پیاده سازی رویه های مدیریتی وقایع ( رویدادها ) - اثبات عیوب رویه های مدیریتی - توصیف ترکیب بندی پروسه مدیریت - اثبات تغییر رویه های مدیریتی - شناسایی سطح کارایی رویه های مدیریتی

Data Center


در اصل دیتاسنتر یک موضوع کاملا جدید در عرصه شبکه می باشد که تحول عظیمی در شبکه به وجود آورده است، این موضوع یکی از اساسی ترین دغدغه های سازمانهای بزرگ همچون اپراتورهای موبایل و تلفن شده است. این موضوع در مورد طراحی و پیاده سازی و به طور کلی در مورد اجزا اصلی و تشکیل دهنده Data Center می باشد که نسل جدید تجهیزات با سرعت فوق العاده بالا، قابلیت انعطاف پذیری بالا، قابلیت پایداری بالا و ... جهت تجمیع اطلاعات می باشد.


Design


 مهندسین طراح شبکه، تکنسین ها و مهندسین پشتیبانی که با درک اولیه طراحی شبکه، بهره وری محیط شبکه را مقدور میسازند، می باشد. متخصص دارنده ی این گواهی مهارت های مورد نیاز برای طراحی ساده ی محیط های دانشگاهی، دیتا سنترها، امنیت، صدا و شبکه های وایرلس را ارائه می دهد.




اطلاعاتی در مورد آزمون های بین المللی سیسکو

هرگونه کپی برداری از این بلاگ با ذکر منبع بلامانع است