امروزه درصد بالایی از کامپیوترهای مورد استفاده در دنیا از سیستم عامل مایکروسافت استفاده می کنند. در ایران نیز سازمان ها و شرکت و ادارات دولتی از سیستم عامل های مایکروسافت بعنوان کلاینت و سرور استفاده می کنند.مدیران شبکه این واحدها به منظور نصب وراه اندازی ،مدیریت ،ارائه سرویس های کاربردی ودسترسی از راه دور و پیاده سازی قابلیت های نوین این محصولات لازم هست که آموزش های کاربردی در این زمینه داشته باشند.شرکت مایکروسافت مدارک مختلف جهت آماده سازی مدیران شبکه طراحی وارائه کرده است.از جمله آنها می توان به مدارک MCSA,MCSE,MCSM اشاره نمود
مدارک تخصصی شبکه های مایکروسافت همچون MCSM,MCSE از سری دوره های Expert و MCSA از سری دوره های Associate مایکروسافت می باشد.(بر اسال تقسیم بندی جدید دوره های مایکروسافت) این مدارک نشانگر مهارت فرد در بکارگیری و مدیریت سیستم عامل های مایکروسافت همچنین محصولات دیگر نظیر SQL Server و Exchange server می باشد.


 
در جدول فوق مدارک مایکروسافت  در چند سطح ارائه می شوند.
 این سطوح عبارتند از Associate  ، Expert و Master  علاوه بر آن این مدارک در دوسته متفاومت تقسیم بندی شده اند. این دو دسته عبارتند از :
- Microsoft Cloud-built Certifications                                - Microsoft Certifications
در ادامه به توضیح هر کدام از مدارک می پردازیم. لازم به توضیح است که در نسل جدید مدارک مایکروسافت برخی از مدارک بعد از مدت 2 یا 3 سال منقضی شده و دارندگان این مدارک باید خود را Recertify  نمایند.
مایکروسافت به منظور افزایش اعتبار مدارک خود و به روز نگه داشتن دانش دارندگان این مدارک این سیاست را در دستور کار خود قرار داده است.

MCTS: این مدرک بیانگر توانایی فرد در یکی از تکنولوژی های مایکروسافت می باشد از جمله این تکنولوژی ها می توان به سیستم عامل ویندوز، Exchange server ، SQL Server و یا Visual Studio  مایکروسافت اشاره نمود.طبق سیساست جدید مایکروسافت این نوع مدارک در دستور کاری مایکروسافت جهت توسعه های بعدی قرار ندارد.

MCSA: این مدرک از سری مدارک جدید مایکروسافت محسوب شده وبا مدرک System Administrator مایکروسافت که چندسال پیش ارائه می گردید تفاوت دارد.   MCSAمخفف  Microsoft Certified Solutions Associate می باشد.این مدرک بیانگر داشتن مهارت کامل یک فرد در یک پلتفرم (Core Platform) می باشد. این مدرک برای 5 پلتفرم مختلف ارائه می شود که عبارتند از:
-MCSA Windows 7                                -MCSA Windows 8                                 -MCSA Windows server 2012
-MCSA Windows server 2008                 -MCSA Windows server 2012

به منظور روشن نمودن موضوع به دو مثال زیر توجه کنید:

Exam
70-687
+
Exam
70-688
=
MCSA
Windows 8
Exam
70-410
+
Exam
70-411
+
Exam
70-412
=
MCSAWindows Server 2012
کسب این مدرک جهت دریافت مدرک جدید MCSE2012 مایکروسافت ضروری می باشد.

MCITP2008: این مدرک از سری مدارک قدیمی مایکروسافت محصوب شده و تا جولای سال 2014 آزمون های مربوط به آن برگزار خواهد شد.
 
MCSE2012:این مدرک ازمدارک جدید مایکروسافت می باشد ومخفف Microsoft Certified Solutions Expert می باشد. این مدرک در هفت شاخه مختلف ارائه میشود که عبارتند از:
-MCSE Server Infra Structure                -MCSE Desktop Infra Structure
-MCSE Private Cloud                             -MCSE Server 2012    
-MCSE Messaging                                  -MCSE Communication                        
-MCSE SharePoint
به منظور دریافت این مدارک در آزمون های مختلفی باید شرکت نمایید.جهت کسب این مدرک ، داشتن مدرک MCSA مربوطه ضروری می باشد.

 

MCSM  و MCM :
مدارک Microsoft Certified Master  و Microsoft Certified Solution  Master  از جمله مدارک پیشرفته مایکروسافت می باشند.این مدرک جهت معرفی افراد حرفه ای و مجرب در حوزه IT  بوده و بیانگر مهارت آنها در طراحی و پیاده سازی راه حل های تکنیکال برای محیط های کاری پیچیده می باشد برای دریافت این مدرک علاوه بر ارسال مدارک شرح حال (CV) و اسناد تائید کننده CV به مایکروسافت ممکن است از طرف کمپانی مایکروسافت به یک مصاحبه حضوری 30 الی 60 دقیقه ای دعوت شوید مدرک MCSM از سری مدارک جدید مایکروسافت می باشد که در چهار شاخه ذیل ارائه می شود:

- MCSM Data Platform                                                - MCSM SharePoint
- MCSM Communication                                            - MCSM Messaging

MCA:
 Microsoft Certified Architect بیانگر مهارت شما در شناخت کامل محصولات مایکروسافت و ارائه Solution های بسیار قوی و کامل برای محیط های Enterprise می باشد. با دریافت این مدرک شما علاوه بر اثبات مهارت های پیشرفته خود می توانید به انجمن منحصر به فرد جهانی Expert های مایکروسافت بپیوندید. لازم به توضیح است که هزینه شرکت در آزمون MCA مایکروسافتمبلغ 7500 دلار امریکا می باشد.MCA بالاترین مدرک تخصصی مایکروسافت محسوب می شود.


   

                                                                      




MCSA:Windows Server 2012

Solutions Associate

 
مدرکی برای داشتن یک شغل حرفه ای
به کمک این مدرک MCSA می توانید ثابت کنید که شما حداقل دانش و مهارت لازم در Server 2012 را دار می باشید. این دانش در حیطه های مختلف کاری و تجاری قابل استفاده می باشد. به منظور دریافت این مدرک دوره های آموزشی و آزمون های زیر را باید با موفقیت بگذرانید:
 
  امتحانات اجباری امتحانات اختیاری نام دوره شماره
410
410
Installing and Configuring Windows Server 2012 1
411
411
Administering Windows Server 2012 2
412
412
Administering Windows Server 2012 3

 



MCSE: Server Infrastructure

Solutions Expert

 
آموزش MCSE یک استاندارد شناخته شده جهانی برای متخصصین IT می باشد.
مدرک Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) تایید می کند که شما دارای مهارت های لازم برای نگهداری(راهبری) یک Data Center بسیار کارآ و مدرن می باشید. علاوه بر آن در Identity Management(مدیریت هویت), Systems Management (مدیریت سیستم ها), Virtualization (مجازی سازی) , Storage , Networking دارای تجربه می باشید.

جهت دریافت مدرک MCSE دوره های آموزشی و آزمون های زیر را باید با موفقیت بگذرانید:

 


 
امتحانات اجباری امتحانات اختیاری نام دوره شماره
410
410
Installing and Configuring Windows Server 2012 1
411
411
Administering Windows Server 2012 2
412
412
Configuring Advanced Windows Server 2012 Services 3
413
413
Designing and Implementing a Server Infrastructure 4
414
414
Implementing an Advanced Server Infrastructure 5

 


MCSE: Desktop Infrastructure

Solutions Expert

 
مدرک MCSE یک استاندارد شناخته شده جهانی برای متخصصین IT می باشد.

مدرک MCSE: Desktop Infrastructure  تایید می کند که شما دارای مهارت های Desktop Virtualization, سرویس های مربوط به Remote Desktopو Application Virtualization می باشید. همچنین بیانگر این ادعاست که شما می توانید Desktop ها و Device هایی را که امکان دسترسی از راه دور به آنها وجود دارد را پیاده سازی و مدیریت نمایید, علاوه بر آن توان امن کردن و سازگاری آن را دارا هستید.

جهت دریافت مدرک MCSE دوره های آموزشی و آزمون های زیر را باید با موفقیت بگذرانید:
 

 
امتحانات اجباری امتحانات اختیاری نام دوره شماره
411
411
Installing and Configuring Windows Server 2012 1
412
412
Administering Windows Server 2012 2
413
413
Configuring Advanced Windows Server 2012 Services 3
415
415
Implementing a Desktop Infrastructure 4
416
416
Implementing Desktop Application Environments 5



 master-blue

MCSM

Solutions Master

مدارک Microsoft Certified Master  و Microsoft Certified Solution  Master  از جمله مدارک پیشرفته مایکروسافت می باشند.این مدرک جهت معرفی افراد حرفه ای و مجرب در حوزه IT  بوده و بیانگر مهارت آنها در طراحی و پیاده سازی راه حل های تکنیکال برای محیط های کاری پیچیده می باشد.

 






محصولات مایکروسافت در زمینه شبکه



مایکروسافت شیرپوینت، یک بستر نرم افزاری تحت وب است که توسط شرکت مایکروسافت تولید و عرضه شده است. اولین نسخه از شیرپوینت در سال 2001 منتشر شد. و آخرین نسخه از آن در سال 2013 وارد بازار شده است. نسخه‌های ابتدایی شیرپوینت بیشتر برای کاربردهایی نظیر مدیریت محتوا و مدیریت اسناد مورد استفاده قرار می گرفت. اما قابلیتهای قابل توجه متعددی به نسخه های اخیر شیرپوینت اضافه شده است.
شیرپوینت شامل مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های چند منظوره تحت وب است که بر روی یک ساختار فنی قوی قرار گرفته است. به صورت پیش فرض رابط کاربری شیرپوینت مشابه مایکروسافت آفیس است و یکپارچگی بالایی با مجموعه آفیس دارد. ابزارهای تحت وب شیرپوینت به گونه‌ای طراحی شده است که توسط کاربر غیر فنی قابل استفاده باشد. شیرپوینت بستر مناسبی برای راهکارهایی چون پورتال داخلی، مدیریت فایل ها و اسناد، تعاملات تیمی، شبکه های اجتماعی، اکسترانت، وب سایت ها، جستجوی سازمانی و هوش تجاری می‌باشد. علاوه بر این شیرپوینت قابلیت یکپارچه سازی سیستمها، یکپارچه سازی فرآیندها و اتوماسیون گردش کارها را فراهم می‌کند.
اکثر برنامه‌های کاربردی سازمانی (مانند بسته‌های نرم‌افزاری ERP و CRM) قابلیت‌هایی را برای یکپارچه شدن با شیرپوینت ایجاد کرده‌اند. همچنین شیرپوینت مجموعه کاملی از API ها و تکنولوژی توسعه را برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. به عنوان یک بستر برنامه‌سازی، شیرپوینت دارای مدیریت مرکزی و کنترل‌های امنیتی لازم جهت پیاده سازی نیازمندی‌های برنامه‌ها می باشد. بستر شیرپوینت مستقیما درون وب سرور IIS قرار می‌گیرد.
شیرپوینت توسط 78درصد از 500 کمپانی لیست Fortune 500 استفاده می شود. در بین سالهای 2006 تا 2011 مایکروسافت بیش از 36.5 میلیون لایسنس کاربر شیرپوینت فروخته است.
 
کیک شیرپوینت
 
 کیک شش تکه شیرپوینت (چرخ شیرپوینت)
تیم بازاریابی شیرپوینت 2010 مایکروسافت با اصطلاح «چرخ شیرپوینت»  تسهیلاتی را که ابزارهای شیرپوینت در درون سازمان فراهم می‌کنند، توصیف می‌کنند. البته اصطلاح کیک شش تکه اصطلاح جالبتری است و بیشتر در ذهن می ماند. تکه های کیک شیرپوینت چه هستند:
  • سایت‌ها: سایت یک محیط کاری موضوعی است. اولین بار که شیرپوینت پیکربندی می شود، این سایت‌ها بدون نیاز به دانش خاصی قابل ایجاد هستند. موضوع یک سایت ممکن است کل سازمان را در بر بگیرد و یا صرفا مخصوص یک تیم یا یک گروه خاص باشد.
  • انجمن‌ها: یک انجمن مکانی است که در آن ارتباط و درک اتفاق می‌افتد. انجمن‌ها می‌توانند حول محور یک موضوع شکل گیرند و معمولا پیرامون دانش مشترک و یا فعالیت‌های مشترک، توسعه پیدا می‌کنند.
  • محتوی: شیرپوینت امکان مدیریت اسناد و آیتم های کاری که نیاز به ذخیره سازی، جستجو، تعامل، ویرایش، مدیریت، مستندسازی، ردیابی و بازیابی دارند را بر اساس توافقات مرتبط و یا قوانین سازمان، فراهم می‌کند.
  • جستجو:  کنکاش در انجمن‌ها، محتویات، افراد و یا سایتهای مرتبط: جستجو بر پایه کلمات کلیدی، پالایش اطلاعات و تحلیل محتوا بنا شده است.
  • بینش: اطلاعات از هر بخشی در سازمان می‌تواند در قالب موضوعات مفید ظاهر شود، و بدین شکل اثربخشی و کارایی اطلاعات بهبود می‌یابد.
  • ترکیبی(Composites): شیرپوینت امکان یکپارچه سازی داده ها، اسناد و فرآیندها را بدون نیاز به برنامه نویسی فراهم می‌کند. با استفاده از این قابلیت می توان برنامه های کاربردی ترکیبی ایجاد نمود.

 برنامه ها
متداول ترین برنامه های کاربردی که با استفاده از شیرپوینت اجرا می شوند شامل:
پورتال داخلی
پورتال داخلی شیرپوینت راهی است برای دسترسی متمرکز به اطلاعات و برنامه های سازمانی در یک شبکه سازمانی. پورتال داخلی ابزاری است که به سازمان کمک می‌کند تا داده‌ها، برنامه‌ها و اطلاعات خود را بسیار ساده‌تر مدیریت کند. این راهکار دارای مزایای سازمانی، نظیر افزایش شوق پرسنل، تمرکز مدیریت فرآیندها، کاهش هزینههای نیروهای تازه استخدام شده و تامین راه چاره‌ای برای ثبت و اشتراک دانش ضمنی(با استفاده از ابزارهایی مانند ویکی/بلاگ) است.

مدیریت اسناد و محتوای سازمانی
شیرپوینت غالبا برای ذخیره‌سازی و ردیابی اسناد الکترونیکی یا اسناد کاغذی اسکن شده استفاده می‌شود. شیرپوینت همچنین قادر است نسخه‌های مختلف از اسنادی را که توسط کاربران مختلف ایجاد شده‌اند، نگه‌داری و ردیابی کند. به‌علاوه شیرپوینت می تواند بستر یک سیستم مدیریت بایگانی الکترونیکی باشد و استانداردهای مورد انتظار شرکت یا سازمان شما را برآورده نماید. استفاده از شیرپوینت به عنوان بستر مدیریت اسناد مزایای نگه‌داری اسناد در یک محل مرکزی با قابلیت دسترسی توسط افراد مجاز را فراهم می‌آورد و ارسال ایمیل‌های متعدد و دوباره کاری‌ها را کاهش می‌دهد.

سایت های اکسترانت
با توجه به امکان گذاشتن پسورد برای شیرپوینت و رابط کاربری وب آن که دسترسی از طریق اینترنت و در بیرون سازمان را فراهم می کند. سازمان ها از این قابلیت برای یکپارچه سازی زنجیره تامین کالا یا فرآیندهای سازمانی و یا محیط اشتراکی تعاملات استفاده می کنند.
قابلیت Alternative Access Mapping(AAM) شیرپوینت، امکان نمایش یک سایت از طریق URLهای مختلف را ایجاد می کند. هر URL می تواند تکنولوژی احراز هویت خودش را داشته باشد و به این شکل می توان از یک سایت هم برای اینترانت و روی شبکه محلی و هم به صورت اکسترانت و برای کاربران خارج از سازمان استفاده نمود.

سایت های اینترنتی
سایت های اینترنتی معمولا با فعال سازی ویژگی Publishing شیرپوینت ایجاد می شوند. از شیرپوینت برای ایجاد و مدیریت سایت های عمومی بزرگ می توان استفاده کرد.
 
تنظیمات و سفارشی سازی

تنظیمات تحت وب
شیرپوینت 2010 و نسخه های بعد از آن مجهز به رابط کاربری ریبون می باشد و از این جهت شبیه با مایکروسافت آفیس 2007 بوده و برای کاربران ویندوز و آفیس دارای ظاهری آشنا است. این رابط کاربری امکان کار با داده ها، ویرایش صفحات، و اضافه کردن امکانات به سایت را به سادگی فراهم می کند.
  • کار با داده های لیست ها، کتابخانه ها،صفحات و سایت ها
  • امکان کپی، ایجاد، حذف و یا تغییر نام لیست ها، کتابخانه ها، صفحات و وب پارت ها
  • مدیریت دسترسی کاربران، و مشاهده تاریخچه نسخه های صفحات و اسناد -    مدیریت تعاریف و ویژگی های لیست ها، کتابخانه ها، صفحات، وب پارت ها و بسیاری دیگر

SharePoint Designer
مایکروسافت شیرپوینت دیزاینر (SPD) یک ویرایشگر HTML و ابزار رایگان طراحی وب است که برای ایجاد و تغییر سایت ها، گردش کارها و صفحات شیرپوینت از آن استفاده می شود. SPD در خانواده مایکروسافت آفیس می باشد و یک ابزار تحت ویندوز است.

یکپارچه سازی و مدل های توسعه
  • Client Object Model شیرپوینت را که برای جاوا اسکریپت، سیلورلایت و NET. و همچنین REST/SOAP API در دسترس می باشد. می توان از درون یک صفحه سفارشی و یا یک افزونه شیرپوینت مورد استفاده قرار داد.
  • پلاگین های Sand-boxed توسط هر کاربری که دسترسی لازم را داشته باشد، قابل بارگذاری است. البته محدودیت های امنیتی وجود دارد و این موارد امنیتی در چند لایه از جمله مدیریت مصرف منابع قابل کنترل و برنامه ریزی است. در بیشتر محیط های ابری اشتراکی روش Sand-boxed تنها روش مجاز برای سفارشی سازی شیرپونت است.
  • افزونه های فارم کد های کاملا مطمئنی هستند که بایستی در سطح فارم نصب شوند.
سفارشی سازی شیرپوینت از طرق ذیل قابل انجام است:
  • یکپارچه سازی برنامه ای با برنامه دیگر با استفاده از شیرپوینت
  • توسعه و گسترش قابلیت های شیرپوینت مانند توسعه فعالیتهای سفارشی برای گردش کار
  • وب پارت ها که در پورتال  های دیگر با عنوان پورتلت، ویدجت و یا گجت از آن ها نام برده می شود، برای افزودن قابلیت های جدید به صفحات مورد استفاده قرار می گیرند.
  • قالب صفحه و قالب سایت

امکانات هسته شیرپوینت
 
سایت ها
یک سایت شیرپوینت مجموعه ای از صفحات، لیست ها و کتابخانه ها است که برای کسب هدف مشخصی سفارشی سازی شده است. یک سایت می تواند محتوی چندین زیرسایت باشد. و این زیرسایت ها نیز می توانند خودشان چندین زیر سایت دیگر داشته باشند و همین طور الی آخر.
معمولا سایت ها از نقطه ابتدا ساخته می شوند اما این امکان نیز وجود دارد که سایتی را بر پایه بسته ای از قابلیت ها به نام "قالب سایت" ایجاد کنیم. نمونه هایی از قالب های سایت موجود در شیرپوینت شامل: بلاگ، سایت تیمی، مستندات و جلسات می باشد.
سایت ها دارای منو، تم، مجوزدهی، گردش کار بوده و قابلیت سفارشی شدن به شیوه های مختلف را دارند. برای افزایش قابلیت نگهداری در شیرپوینت سایت ها معمولا تنظیمات خود را از والدشان ارث بری می کنند.

یک کتابخانه در واقع لیستی است که در آن هر آیتم به یک فایل که در شیرپوینت ذخیره شده است اشاره می کند. امکانات و قابلیتهای یک کتابخانه بسیار شبیه به لیست است. اما به دلیل آنکه کتابخانه ها محتوی فایل هستند قابلیتهای بیشتری دارند. یکی از این قابلیتها امکان بازکردن و تغییر فایل های کتابخانه از طریق یک کلاینت WebDAV مانند اکسپلورر ویندوز می باشد.
مایکروسافت شیرپوینت به همراه خود تعدادی لیست و کتابخانه از قبل تعریف شده دارد. لیست اعلانات، تماسها، مباحثه، پرسشنامه، وظایف، کتابخانه صفحات و کتابخانه اسناد تعدادی از این موارد می باشند. برخی از این لیست های از قبل تعریف شده دارای قابلیت های یکپارچه سازی هستند مثلا لیست وظایف و یا لیست تقویم امکان اتصال و یکپارچگی با اوتلوک را دارند.

وب پارت ها
وب پارت ها بخش هایی هستند که می توان آنها را به صفحات اضافه کرد. این بخش ها ظاهری ویجت گونه دارند و معمولا برای موارد ذیل استفاده می شوند:
  • نمایش محتوایی که در تنظیمات وب پارت مشخص می شود (مانند یک محتوای خاص یا یک IFrame)
  • نمایش آیتم های لیست ها یا کتابخانه ها ( این اطلاعات بوسیله SharePoint Designer و با استفاده از XSLT, CAML قابل سفارشی سازی هستند)
  • دسترسی به قابلیتهایی مانند جستجو از بستر شیرپوینت
  • ایجاد رابط کاربری برای دیگر محصولات (مانند Microsoft Reporting Services, Microsoft Office PerformancePoint Server و یا دیگر نرم افزارها)
وب پارت ها یک کد کاملا سفارشی هستند که توسط Microsoft Visual Studio ساخته می شوند و بوسیله کاربر در قالب یک پکیج بارگذاری شده و یا به صورت افزونه sandboxed نصب می شود.
بیشتر وب پارت ها امکان اتصال به دیگر وب پارت ها را دارند. این قابلیت برای ایجاد ارتباطات پیچیده در صفحات بدون نیاز به کدنویسی استفاده می شود.

صفحات
شیرپوینت سه نوع صفحه دارد: صفحه ویکی، صفحه وب پارت و صفحه انتشار. بر خلاف نسخه های قبلی شیرپوینت، صفحه پیش فرض سایت صفحه ویکی است. این نوع صفحه امکان ویرایش آزاد متن را با استفاده از ریبون ممکن می سازد. همچنین امکان درج وب پارت در انواع صفحه وجود دارد.

جستجو
نسخه پایه (Foundation) شیرپوینت دارای یک موتور جستجوی محدود شده است. مایکروسافت یک محصول رایگان به نام Microsoft Search Server Express به عنوان مکمل Foundation تولید کرده است. نسخه های مختلف جستجوی شیرپوینت دارای ویژگی های متفاوتی هستند مانند توانایی جستجو درون اسنادی که از منابع خارج از شیرپوینت مانند فایل سیستم، معرفی شده اند.
 
معماری شیرپوینت
 
 
 معماری
بستر شیرپوینت بسیار انعطاف پذیر و متشکل از یک معماری سرویس گرای چند لایه است. می توان شیرپوینت را در ابعاد کوچک به گونه ای پیکربندی کرد که بر روی یک کامپیوتر نصب و راه اندازی شود. و یا بستر آن را بر روی چند صد کامپیوتر پیکربندی و راه اندازی کرد.

فارم
یک فارم شیرپوینت یک گروه منطقی متشکل از چندین سرور شیرپوینت است که منابع شان را به اشتراک گذاشته اند. یک فارم معمولا به صورت مستقل فعالیت می کند، اما در عین حال می تواند از قابلیتهای فارم دیگری استفاده کند و یا قابلیتی را برای فارم دیگری تامین نماید. هر فارم، پایگاه دادۀ تنظیمات مرکزی خودش را دارد. که از طریق یک رابط کاربری PowerShell و یا وب سایت "مدیریت مرکزی" کنترل و راهبری می شود.
هر سرور در فارم شیرپوینت می تواند مستقیما با پایگاه داده مرکزی ارتباط داشته باشد. سرورها از سرویس های پیکربندی نظیر IIS، ویژگی های ویندوز و اتصالات پایگاه داده برای تطبیق نیازمندیها با فارم، اعلام گزارش مشکلات سلامتی و یا اعلام مشکلات اختصاص منابع استفاده می کنند.

 برنامه های کاربردی وب (Web Application)
برنامه های وب را می توان ظروفی برای نگهداری محتوای فارم شیرپوینت دانست. و البته رابط کاربری که کاربران از طریق آن می توانند با شیرپوینت ارتباط داشته باشند. معادل یک برنامه وب به صورت خودکار یک وب سایت با پورت مشخص در IIS ساخته می شود. برنامه های وب معمولا از یکدیگر مستقل هستند و  Application Pool اختصاصی دارند و می توان آنها را به صورت مستقل در IIS شروع مجدد کرد.

مجموعه سایت
یک مجموعه سایت گروهی است از سایت های شیرپوینتی در یک ساختار درخت واره ای، این گروه از سایت ریشه به عنوان معرف مجموعه سایت شروع می شود. معمولا هر برنامه وب حداقل دارای یک مجموعه سایت می باشد. مجموعه سایت ها می توانند پایگاه داده مستقلی برای محتوای خودشان داشته باشند. و یا با دیگر مجموعه سایت های همان برنامه وب به صورت اشتراکی از یک پایگاه داده محتوا استفاده کنند.

برنامه سرویس (Service Application)
برنامه سرویس (SA) تکه های کوچکی از قابلیت های شیرپوینت هستند که برای دیگر برنامه های وب و دیگر SAها در فارم مورد استفاده قرار می گیرند. سرویس همگام سازی پروفایل کاربران، سرویس ایندکس گذاری جستجو نمونه هایی از SAها می باشند. یک SA را می توان متوقف کرد در حالیکه روی یک سرور دیگر در حال کار است. همچنین می توان برای یک SA بین سرورهای مختلف فارم تعادل بار ایجاد کرد. SAها تا حد ممکن مستقل از هم پیاده سازی شده اند. بنابراین راه اندازی مجدد یک SA، وجود خطا در آن و یا تنظیمات اشتباه SA نباید مانع از ادامه فعالیت فارم شیرپوینت شود. هر SAای که فعال می شود معمولا پروسس مربوط به خودش را دارد و مقدار مشخصی از حافظه RAM سرور را اشغال می نماید. همچنین هر SA عمدتا پایگاه داده و اکانت سرویس اکتیو دایرکتوری مربوط به خودش را دارد. نسخه های شیرپوینت سرور و شیرپوینت سازمانی علاوه بر همه SA های مربوط به نسخه پایه شیرپوینت، SAهای بیشتری نیز دارند.

مدیریت و امنیت
سایت مدیریت مرکزی شیرپوینت (CA) یک برنامه وب است که روی یکی از سرورهای فارم شیرپوینت قرار دارد، البته این امکان نیز وجود دارد که CA را برای افزونگی بر روی چندین سرور مستقر کنیم. برنامه CA دارای رابط کاربری کاملی جهت مدیریت متمرکز برنامه های وب و SAها در فارم شیرپوینت است. در صورت ایجاد اشکال در CA از PowerShell ویندوز برای پیکربندی مجدد فارم استفاده می شود.
ساختار بستر شیرپوینت امکان وجود چندین برنامه وب را در یک فارم فراهم می کند. در محیط های اشتراکی مانند هاست شیرپوینت، صاحبان برنامه وب به کنسول مدیریتی خاص خودشان نیاز دارند. Tenant Administration شیرپوینت یک برنامه وب اختیاری است که به صاحبان برنامه های وب اجازه می دهد میزان تعامل برنامه وب خودشان را با منابع مشترک در فارم کنترل کنند.

نسخه های مختلف شیرپوینت
در این قسمت خلاصه ای بر نسخه های شیرپوینت توضیح داده می شود.

نسخه پایه شیرپوینت (Microsoft SharePoint Foundation)
همانطور که از نام آن پیداست، زیرساخت تکنولوژی همه سایت های شیرپوینت است. نسخه پایه شیرپوینت برای استفاده درون سازمانی رایگان است، از نسخه پایه شیرپوینت با نام Windows SharePoint Service در نسخه های قبلی نام برده می شد. با استفاده از نسخه پایه شیرپوینت می توان به سرعت انواع سایت، لیست، کتابخانه، صفحات و... را ایجاد نمود. استفاده از نسخه پایه شیرپوینت نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری متعددی دارد از جمله نیاز به یک لایسنس معتبر و مناسب برای ویندوز سروری است که شیرپوینت روی آن نصب می شود. این نسخه دارای همه قابلیتها و ویژگی های معماری هسته شیرپوینت است و نسخه های تجاری شیرپونت بر روی آن نصب می شوند. نسخه پایه شیرپوینت پس از ثبت نام در سایت مایکروسافت قابل دانلود است.

نسخه اکسپرس سرور جستجو (Microsoft Search Server Express)
این نسخه از سرور جستجوی مایکروسافت رایگان است، و یک توزیع تغییر یافته از نسخه پایه شیرپوینت است. پکیج نصب کننده آن نسخه پایه شیرپوینت را بعلاوه مجموع محدودی از قابلیت های جستجوی سازمانی و مدیریت اسناد شیرپوینت را که مخصوص نسخه های تجاری است نصب می کند.

نسخه استاندارد شیرپوینت (Microsoft SharePoint Standard)
نسخه استاندارد شیرپوینت بر اساس نسخه پایه شیرپوینت ساخته شده است با تغییرات اندک در بخش های اصلی شیرپوینت.
سایت ها: مخاطبین هدف، ابزار سیاست گذاری، قابلیت های آنالیز سایت
انجمن ها: سایت من، ویکی های سازمانی، مرورگر سلسه مراتب سازمان، تگ ها و یادداشت ها
محتوی: بهبود ابزارها برای مدیریت اسناد و بایگانی ها، managed metadata، سرویس اتوماسیون word، مدیریت نوع محتوی
جستجو: نتایج بهتر در جستجو، امکان سفارشی سازی جستجو، امکان  "Did you mean?"، یکپارچه سازی با جستجوی ویندوز، جستجوی افراد
یادداشت: برخی از امکانات جستجو در نسخه اکسپرس سرور جستجو به صورت رایگان وجود دارند .
ترکیبی: گردش کار پیش ساخته، صفحات پروفایل BCS

نسخه سازمانی شیرپوینت (Microsoft SharePoint Enterprise)
این نسخه بر پایه نسخه استاندارد شیرپوینت ساخته شده است، قابلیت های سازمانی شیرپوینت با اضافه کردن یک لایسنس مناسب فعال می شوند.  امکانات اضافی نسخه سازمانی شیرپوینت شامل موارد ذیل است:
-    تصویر بند انگشتی به همراه پیش نمایش نتایج جستجو، ایندکس گذاری بهتر، نتایج جستجوی بهتر
-    امکانات هوش تجاری و داشبورد
-    PowerPivot
-    PerformancePoint
-    اکسس سرویس، اکسل سرویس، ویزیو سرویس و  اینفوپس فرم سرویس
-    افزونه جستجوی سازمانی شیرپوینت

محصولات مرتبط با شیرپوینت
-    Microsoft Search Server Express, Microsoft Search Server, and Microsoft FAST Enterprise Search محصولات جستجوی شیرپوینت هستند که می توان آنها را روی نسخه پایه شیرپوینت راه اندازی کرد.
-    Microsoft SharePoint Designer  ابزاری است رایگان و مبتنی بر ویندوز که برای سفارشی سازی و پیکربندی شیرپوینت از آن استفاده می وشد.
-    Microsoft Office Web Apps نسخه ی تحت وب از Excel, Word, PowerPoint, OneNote است.
-    Microsoft Project Server افزونه ای است برای یکپارچه سازی شیرپوینت و مایکروسافت پراجکت
-    Microsoft SharePoint Workspace ابزاری است در پکیج آفیس که امکان دسترسی آفلاین به بخش عمده ای از محتوای یک سایت شیرپوینت را فراهم می کند.
-    TFS - Team Foundation Server ابزاری است برای مدیریت کد و مسیر پیشرفت پروژه نرم افزاری، این ابزار برای نگهداری اسناد پروژه از شیرپوینت استفاده می کند.

تاریخچه
شیرپوینت تکامل یافته پروژه ای است با نام کد " آفیس سرور" و "Tahoe" در زمان توسعه آفیس ایکس پی.
نسخه های منتشر شده از شیرپوینت بر اساس تاریخ انتشار:
•    Microsoft SharePoint Portal Server 2001
•    Microsoft SharePoint Team Services (2002)
•    Windows SharePoint Services 2.0 (free license) - Microsoft SharePoint Portal Server 2003 (commercial release)
•    Windows SharePoint Services 3.0 (free license) - plus Microsoft Office SharePoint Server 2007 (commercial extension)
•    Microsoft SharePoint Foundation 2010 (free) - plus Microsoft SharePoint Server 2010 (commercial extension for Foundation), and SharePoint Enterprise 2010 (commercial extension for Server)
•    Microsoft SharePoint Foundation 2013 - plus Microsoft SharePoint Server 2013 (extension on top of Foundation) SharePoint 2013 has been available to Microsoft volume licensees and TechNet and MSDN subscribers since late 2012
 
تغییرات در شیرپوینت 2010
تغییراتی که در قابلیت های مربوط به کاربر نهایی در نسخه پایه شیرپوینت 2010 رخ داده است شامل:
  • استفاده از نسخه 4 رابط کاربری (ریبون)
  • BCS برای ارتباط با داده های خارج از شیرپوینت
  • امکانات مربوط به گردش کار و سیاست گذاری جدید
  • استفاده از صفحه ویکی به جای صفحه وب پارت در قالب های پیش فرض
  • پروفایل اجتماعی و قابلیت های شبکه اجتماعی
  • پشتیبانی از SharePoint Workspace 2010
  • بازنویسی ابزار SharePoint Designer
  • پشتیبانی از مرورگرهای مختلف Safari , Chrome , Internet Explorer , FireFox
تغییرات اصلی سمت سرور و تغییرات که برای برنامه نویسان رخ داده است به شرح ذیل است:
  • رابط کاربری جدید سایت مدیریت مرکزی شیرپوینت
  • جایگزینی ""Shared Service Providers با "Service Applications"
  • پشتیبانی از JQuery و Silverlight بعلاوه انعاطف پذیری بیشتر در طراحی تم
  • New Client-side Object Model APIs for JavaScript, Silverlight, and .NET applications
  • احرز هویت Claims-based
  • پشتیبانی از Windows PowerShell
  • راهکار Sandboxed

نیازمندیهای سیستمی
نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری ذیل برای استقرار شیرپوینت 2010 مورد نیاز می باشد.

سخت افزار سرور
پردازنده​ چهار هسته ای
​حافظه ​4 گیگابایت برای برنامه نویسی و تست و حداقل 8 گیگابایت برای محیط عملیاتی
​هارد دیسک
​80 گیگابایتبرای درایو سیستم عامل, بسته به اندازه برنامه هایی که روی شیرپوینت راه اندازی می شوند لازم است حجم هارد دیسک افزایش داده شود.

   
نرم افزار سرور 
​سیستم عامل
  • ​Windows Server 2012 (64-bit) Standard, Data Center, or Web Server
  • Windows Server 2008 R2 (64-bit) Standard, Enterprise, Data Center, or Web Server
  • Windows 7 (64-bit) or Windows Vista (64-bit) (فقط برای محیط تست)
پایگاه داده​
  • ​Microsoft SQL Server 2012 (64-bit) With Service Pack 1
  • Microsoft SQL Server 2008 (64-bit) R2
  • Microsoft SQL Server 2008 (64-bit) with Service Pack 1 and Cumulative Update 2 (Reporting Services Integration requires Cumulative Update 8)
  • Microsoft SQL Server 2005 (64-bit) SP3
در نظر داشته باشید که نسخه اکسپرس SQL SERVER فقط تا 4 گیگابایت داده را پشتیبانی می کند

  

 
مرورگر های تحت پوشش
  • Internet Explorer 7 یا بالاتر
  • Google Chrome آخرین نسخه
  • Safari آخرین نسخه
  • FireFox آخرین نسخه
IE6 در شیرپوینت 2010 و بعد از آن پشتیبانی نمی شود. اما برای  شیرپوینت 2007 قابل استفاده است. IE8 و قبل از آن بوسیله  شیرپوینت 2013 پشتیبانی کامل نمی شوند.











exchang

اکسچنج سرور یا Exchange Server یکی از سری محصولات محبوب و معروف از سرورهای مایکروسافت هست که در شبکه های بزرگ استفاده میشه و همونجور که از اسمش پیداست قسمت سرور قضیه هست و طبیعتا برای اتصال و استفاده از اون باید از یک قسمت دیگه به عنوان کلاینت استفاده کرد . کاربرد اصلی این محصول در اصل استفاده به عنوان یک ایمیل سرور یا همون پست الکترونیک هست ، سرویس پست الکترونیک یا سرویس دهنده ایمیل در واقع یک نرم افزار کاربردی هست که ایمیل ها را از سرویس گیرنده های ایمیل ( Client) و یا سرورهای پست الکترونیک (Mail Server) دیگر دریافت کرده و بعد آنها را به دست گیرندگان می رسونه. این سرور پست الکترونیک معمولا شامل فضای ذخیره سازی پیام ها ، مجموعه ای از قوانین قابل تعریف ، لیستی از کاربران و مجموعه ای از ماژول های ارتباطی می باشد. 
به عنوان مثال وقتی شما به وب سایت یاهو وارد میشید و ایمیل رو وارد می کنید در حقیقت به ایمیل سرور یاهو متصل شدید ، شما میتونید ایمیل ارسال و دریافت کنید و فایل آپلود کنید و یک فضای اختصاصی برای خودتون ایجاد کنید ، شما میتونید بگید از چه کسایی ایمیل بگیرم و یا نگیرم و این یک نوع از همین قوانینی هست که گفتم ، حالا تصور کنید که یک ایمیل سرور برای سازمان خودتون دارین که این سرور تمامی اینکارها رو انجام میده با این تفاوت که همش بصورت داخلی فقط برای سازمان شما انجام میشه و دیگه نیاز نیست ایمل های سازمانی یا شخصی شما توی سایت یاهو یا امثالهم باشه و طبیعتا محرمانگی براتون ایجاد میکنه . از قابلیت های معمولیش اگر بخایم بگیم میتونم به تاریخ و تقویم و زمانبندی کار ها اشاره کنم که هم توسط برنامه های کلاینت مثل Outlook قابل دسترسی هستن و هم از طریق وب . مایکروسافت در حال حاضر نسخه 2010 این محصول رو ارائه کرده ولی در حدود 15 سالی میشه که در زمینه Mail Server فعالیت میکنه . قابلیت های زیادی داره که بصورت مختصر اینجا معرفی میکنم : 

1. امنیت درمقابل هرزنامه ها و ویروس ها ( Viruses & Spams) : در نسخه 2007 و بعد این برنامه امکانات درونی مقابله با هرزنامه ها یا اسپم ها و ابزار های ضد ویروس یا همون Anti-virus و همچنین ابزار قوی ف ی ل ت ر ی ن گ و بررسی همزمان چند دستگاه وجود ارائه شد . 

2. محرمانگی تبادل نامه های الکترونیکی ( Privacy) : با استفاده از توابع قدرتمند رمز نگاری استفاده شده در تبادل نامه های الکترونیکی از جمله استفاده از ساختار PKI تبادل نامه های داخلی و نامه های الکترونیکی از طریق اینترنت، محرمانگی نامه های تبادل شده را حفظ می کنه . 

3. سیستم واحد تبادل نامه ها ( Unified Messaging ) :سیستم واحد تبادل نامه ها، امکان دریافت انواع مختلف پیغام مانند فاکس، نامه های صوتی و همچنین امکانات جدیدی چون دریافت پیغام های صوتی بوسیله تلفن معمولی را می ده . 

4. بازدهی کار گروهی و کارایی Performance & Team Work) : امکانات توسعه یافته کار با تقویم ها، کار در خارج از شرکت، سفارش منابع و تنظیم فهرست قرارهای ملاقات، کار گروهی را آسان می کند و بازده کار گروه را بالا می بره. 

5. تبادل نامه ها از طریق اینترنت : از هر کامپیوتری از هر جا می توان از طریق اینترنت بکمک رابط کاربری بسیار مجهز و مشابه آتلوک به صندوق پستی خود دسترسی داشته باشید. تمامی امکانات موجود در اتلوک از جمله، تقویم، یادداشت ها، تکالیف، قرار ملاقات ها، زمان بندی تکالیف، کارت های ویزیت و… در دسترس شما می باشند. این رابط کاربری تحت وب Outlook Web Access می باشد. 

6. تبادل نامه ها از طریق موبایل: فناوری Exchange Active-sync کار با نامه ها و تقویم از طریق دستگاه های موبایل را آسان می سازد و همچنین امنیت تبادل اطلاعات و تراز دسترسی را کنترل می کند. 

7. استفاده از Power-shell : با استفاده از این قابلیت شما میتوانید چندین عملیات را بصورت همزمان در قالب یک Script در آورده و همزمان اجرا کنید. 

8. قابلیت دسترسی بالا یا High Availability: این امکان رو به شما میده که چندین سرور بصورت پشتیبان داشته باشید تا در صورت بروز مشکل برا هر کدوم سرور بعدی وارد کار بشه . 

نکته : این نرم افزار تاریخ شمسی نداره ولی در محیط تحت وب قالب و راهنمای بسیار بسیار خوب فارسی شده توسط خود مایکروسافت داره ، چند تا از شرکت های ایرانی اومدن و زحمت کشیدن این محصول رو براش تاریخ شمسی تهیه کردن که من اسم شرکت ها رو نمی برم ولی به امکانات فارسیش اشاره می کنم : 

  1. پشتیبانی از تاریخ و تقویم هجری شمسی در Access Outlook Web
  2. برنامه کلاینت تحت وب Microsoft Exchange)
  3. پشتیبانی از تاریخ و تقویم هجری شمسی و امکانات فارسی در Outlook 2003/2007 Microsoft
  4. غلط یاب املایی زبان فارسی
  5. مناسبات و ایام تعطیل ایران در محیط Outlook 2003/2007 Microsoft
  6. پشتیبانی از ویندوز سرور 2003 و 2008
  7. پشتیبانی از نسخه 64 بیتی و 32 بیتی
  8. سازگاری کامل با ویندوز ویستا و تمامی مرورگر ها
  9. سازگاری کامل با ویندوز ویستا و تمامی مرورگر ها

 

 


در این مقاله قصد دارم شما را با یکی از کاربردی ترین محصولات مایکروسافت آشنا کنم. اولین نسخه از این محصول در سال 2003 تولید شد و آخرین نسخه از آن در سال 2012 در زیر نسخه هایی از این محصول را که در طی این چند سال منتشر شده اند را مشاهده می کنید. 



  • 2012 - Lync Server 2013
  • 2010 - Lync Server 2010
  • 2009 - Office Communications Server 2007 R2
  • 2007 - Office Communications Server 2007
  • 2006 - Live Communications Server 2005 with SP1
  • 2005 - Live Communications Server 2005, codenamed Vienna
  • 2003 - Live Communications Server 2003










این محصول در سال های اخیر نام های متفاوتی را به خود گرفته تا اینکه در سال 2010 مسئولین نام گذاری مایکروسافت نام Lync را برای آن انتخاب کردند. 

Lync Server چیست؟


همان طور که از نام های قبلی برنامه پیداست این برنامه ابزاری قدرتمند در زمینه ارتباطات است که برای شرکت ها خصوصا سازمانهای بزرگ طراحی شده است چون مساله بزرگی که همه ی سازمانها در سطح شهر ویا کشور با آن روبرو هستند ارتباط با شعبه های خود حتی کارمندان درون سازمان است.این مشکل را شرکت مخابرات با استفاده از خطوط PBX تاحدی برطرف کرده است. شاید بگویید خوب پس دیگر نیازی به برنامه ای اضافی برای برقرای ارتباط با سایر شعب نیستیم. اما در اینجا من یک مثال می زنم،فرض کنید شرکت یا سازمانی در هر یک از استان های کشور حداقل یک شعبه داشته باشد و یا حتی شعبه های دیگری در سایر کشورها داشته باشد هزینه ای که باید برای برقراری این ارتباطات بدهد بسیار سرسام آور است.اما Lync تمام این ارتباطات را با هزینه ای بسیار بسیار بسیار کمتر و با کیفیتی بهتر و مطلوب تر انجام میدهد. مثلا ارتباط بین کاربران درون سازمان را با استفاده از شبکه داخلی سازمان انجام می دهد یعنی هزینه برابر با صفر و همچنین ارتباط با شعب دیگر چه داخل کشور و چه خارج از کشور از طریق اینترنت یعنی فقط سازمانها هزینه خطوط اینترنت را پرداخت می کنند.پس همان طور که می بینید هزینه ها به شدت کاهش می یابند و استفاده از این محصول بسیار برای سازمانها مقرون به صرفه است. 

نکته قابل توجه دیگر این است که فرض کنید یک شرکت یک شعبه در تهران و یکی در اهواز داشته باشد اگر مثلا مسئول فروش شرکت شما که در تهران است با نماینده شرکت دیگری که در دزفول است تماس برقرار کند دو راه پیش رو دارد یکی اینکه تلفن رو بردارد و مستقیما با دزفول تماس بگیرد. اما از آنجا که هزینه تماس به احتساب مسافت تعیین می شود و همچنین ممکن است این تماس ها در طول روز مکرر و طولانی باشند اصلا به صرفه نیست اما راه دوم مسئول شرکت شما از طریق اینترنت به شعبه اهواز وصل می شود(رایگان) و از اهواز با دزفول تماس برقرار می کند چون اهواز به دزفول نزدیک است هزینه تماس کاهش می یابد حالا ممکن است این هزینه ها در سطح کشوری زیاد نباشن اما اگر در سطح بین المللی باشد شما با این کار بسیار در هزینه ی سازمان صرفه جویی می کنید. 

Image


معرفی قابلیت ها و مزایای اصلی این محصول

  • (IM (Instant Messaging: چت کردن با کسانی که در لیست خود دارید به صورت فردی یا گروهی
  • Presence Information: می توانید حالت افراد لیست خود را ببینید مانند Unknown, Offline, Available, Away, Busy, Do not Disturb

Image


  • Audio, Video and Web Conferencing: تماس صوتی و تصویری (با کیفیت HD) از طریق کنسول Lync و یا Web
(یک قابلیت بسیار عالی برای سازمانها که آنها را قادر می سازد با کارکنان خود در هر لحظه و در شهرهای مختلف کنفرانس داشته باشند) 

Image


  • Replacement : یک جایگزین بسیار عالی با امکاناتی پیشرفته که به راحتی می توان آن را جایگزین شبکه تلفنی داخلی سازمانها کرد
  • Connectivity to PSTN: قابلیت اتصال و شماره گیری به تلفن های شهری
  • Enterprise Voice: برخورداری از فناوری VOIP (تماس از طریق اینترنت)
  • Share کردن Desktop, Application, File, برای اشخاصی که می خواهید.
آموزش Lync Server 2010

  • Mobility: شما با استفاده از این قابلیت می توانید در هرجایی که باشید (به شرط داشتن اینترنت) به تمام امکانات دفتر کار خود دسترسی داشته باشید مثلا با Divert کردن تماس های خود از طریق Lync بر روی گوشی خود شما هیچکدام از تماسها و پیام هایی که با دفتر شما گرفته می شود را از دست نخواهید داد.
  • قابلیت Integrated شدن با نرم افزارهایی چون Outlook2010,OneNote2010,PowerPoint2010,Word2010,Excel2010,Exchange2010 و SharePoint2010 مثلا شما با یک کلیک بر روی Outlook قادر خواهید بود تمام پیام های خود را در هر جایی که باشید مشاهده کنید. از دیگر مزایایی که Lync دارد این است که Microsoft این محصول را محدود به سیستم عامل ویندوز نکرده بلکه اگر شما دارای سیستم عامل Mac باشید باز هم خواهید توانست از امکانات این برنامه استفاده کنید

Image


حتی بر روی Windows Phone هم قابل استفاده است. 

Image


هر کدام از مواردی که گفته شد تنها شرح بسیار کوچکی از قابلیت های Lync بودند که اگر بخواهیم درباره همه ی آنها صحبت کنیم تمام موارد در یک مقاله جای نخواهند گرفت انشاالله در مقالات بعدی درباره ی هرکدام از قابلیت های بالا با جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد. 





Microsoft Forefront Threat Management Gateway نرم افزاری جامع و قابل اعتماد در زمینه مدیریت و حفاظت از شبکه در شبکه هایی است که ادمین های آن ها از ویندوز سرورهای مایکروسافت استفاده می کنند. در واقع این نرم افزار نسخه جدید MS ISA Server می باشد و از ادغام بخش های مختلفی که هر یک به تنهایی ساختار خاصی را دارا هستند، به وجود آمده است تا در یک مجموعه واحد و منسجم یک راهکار کامل امنیتی را ایجاد کند. امکانات و قابلیت های مفیدی نظیر دیواره آتش (Firewall)، امکان انجام فیلترینگ در تمام لایه های هفت گانه شبکه، مسیریابی، ایجاد تعادل بار در شبکه (NLB)، پشتیبانی از شبکه های خصوصی مجازی (VPN)، نهان سازی اطلاعات (Cache)، پراکسی (Proxy)، ثبت عملکرد کاربران و گزارش آن، اعمال سیاست های مدیریتی در خصوص دسترسی کاربران به اینترنت (بر اساس نام های کاربری و گروه های موجود در دامین، نوع محتوی، میزان پهنای باند مصرفی، زمان دسترسی و ...)، مشاهده و ثبت وقایع و ... را در اختیار مدیران شبکه قرار می دهد.

با استفاده از امکان انتشار وب در نرم افزار امنیتی MS Forefront ، ضمن تأمین امنیت و محرمانگی، امکان دسترسی از راه دور افراد مجاز از طریق اینترنت به سیستم اتوماسیون اداری فراهم می گردد. استفاده از این تکنولوژی دقیقاً با 3 هدف اصلی مورد انتظار از استقرار استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) شامل Confidentiality (محرمانگی یا کسب اطمینان از اینکه اطلاعات سازمان تنها در دسترس افراد مجاز خواهد بود)، Integrity(صحت اطلاعات یا اطمینان از تمامیت و صحت اطلاعات و پردازش آن ها) و Availability (دردسترس بودن یا اطمینان از اینکه افراد مجاز در هر زمان به اطلاعات مجاز دسترسی خواهند داشت) مطابقت خواهد داشت.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Microsoft Forefront Threat Management Gateway:
- دیواره آتش با امکان انجام فیلترینگ در تمام لایه های هفت گانه شبکه (State-full Firewall)
- پراکسی (Proxy Server)
- تعادل بار ترافیک شبکه (Network Load Balance)
- نهان سازی اطلاعات عبوری (Server Cache)
- مسیریابی بین سگمنت های شبکه (Network Routing)
- پشتیبانی از شبکه های خصوصی مجازی (VPN Server)
- ثبت عملکرد کاربران و گزارش آن
- مشاهده و نظارت بر فعالیت کاربران
- امکان اعمال سیاست های مدیریتی در خصوص دسترسی کاربران به اینترنت بر اساس نام های کاربری و گروه های موجود در دامین، نوع محتوی، میزان پهنای باند مصرفی، زمان دسترسی و ...
- ایجاد و مدیریت DMZ
- ایجاد مرکز احراز هویت کاربران (CA)
- امکان کنترل و مدیریت محتوای ترافیک عبوری بر اساس نوع نرم افزار و داده و یا مشخصات سرویس دهنده مانند :  http, https, ftp, yahoo messenger, Skype, .pdf, .swf, .GIF, .jpeg, .mp3, .avi, ...
- شناسایی، کنترل و حذف دسترسی های غیر مجاز، عملیات نفوذ (Hack) ، شنود (Sniffing) و ایجاد اختلال در سیستم ها و سرویس ها (DDOS) از جانب کاربران ناشناس اینترنت
- بهره گیری از امکان انتشار وب (WEB Publishing) و برقراری امکان دسترسی کاربران مجاز به سیستم اتوماسیون اداری از طریق اینترنت از هر نقطه دنیا و صرفه جویی قابل ملاحظه در استفاده از سرویس پر هزینه اینترانت در کنار توسعه آسان در فراهم آوردن دسترسی مخاطبین راه دور (Remote Office Users)
- بهره گیری از امکان سرویس دهنده نهانگاه (Cache Server) که باعث صرفه جویی در پهنای باند مصرفی و افزایش سرعت دسترسی به محتوی وب خواهد شد
- بهره گیری از امکانات مدیریتی بی نظیر نرم افزار امنیتی  MS Forefront TMG 2010 در خصوص مانیتورینگ محتوی بازدید شده توسط کاربران اینترنت





Cloud


استفاده از رایانه‌های درون یک شبکه برای انجام کارهای سنگین.

کارهای سنگین می‌تواند ذخیره فایل‌های زیاد، یا محاسبات پیپچیده ریاضی باشد. منظور از ابر(کلاود- cloud) در همه اصطلاحات شبکه ای و نرم افزاری شبکه ای است که ما به جزییاتش کاری نداریم و از آن اطلاعی نخواهیم داشت چون بر اساس ساختاری که برایش برنامه ریزی شده می‌تواند خودش کار را بین رایانه‌هایش -که با شبکه به هم وصل شده اند- تقسیم کنید.


بر همین اساس،‌هاستینگ (hosting) ابری هم اصولا به این معنا خواهد بود که شما با یک سرور روبرو نخواهید بود. بلکه یک مجموعه یکپارچه کار شما را انجام خواهند بود، ولی پنلی که در اختیار خواهید داشت، شما را با یک مجموعه طرف خواهد کرد.


فناوری ابری مزایای زیادی دارد، به طور مثال طبق آنچه آی بی ام (IBM) در صفحه پردازش ابری خود گفته، انعطاف پذیری در استفاده از منابع، پرداخت هزینه برای آن مقدار از منابع که مصرف می‌کنید، و همچنین دسترسی کامل به منابع از مزایای این فناوری است. برای همین است که ارزان تر تمام شدن هزینه کلاود باعث پرطرفدار شدنش شده است و شما با آن بیشتر طرف می‌شوید.


برای کاربرد عمومی، سایت‌های زیادی برای ذخیره فایل به صورت کلاود وجود دارند و ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به طور مثال Dropbox و Google Drive از این نوع هستند. در ایران هم تاکنون خورجین و گنجینه زیگور توانسته اند این سرویس روز دنیا را ارائه دهند. این سایت‌ها بر روی یک مجموعه سرور کلاود قرار گرفته اند و فایل‌های شما را نگهداری می‌کنند.


پس دفعه بعدی که با فناوری ابری مواجه شدید، فقط کافی است این را در ذهن داشته باشید که یک یا چند سرور مستقل نداریم، بلکه مجموعه از سرورهای یکپارچه شده را داریم. به همین سادگی!



اطلاعاتی در مورد آزمون های بین المللی مایکروسافت

Prometric


هرگونه کپی برداری از این بلاگ با ذکر منبع  بلامانع  است